Monday 10 June 2013

POSISI TIDUR YANG SESUAI UNTUK IBU HAMIL

POSISI TIDUR YG SELESA KETIKA HAMIL??

Apabila perut ibu kian membesar, posisi tidur juga kian terbatas. Jangan sesekali terpikir untuk tidur meniarap mahupun telentang. Kajian telah di jalankan dan menyatakan bahawa posisi tidur yg sesuai ketika hamil adalah mengiring kekiri  Ia disebabkan inferior vena cava di bahagian belakang sebelah kanan tulang belakang mengembalikan darah dari tubuh bahagian bawah ke jantung. Dengan mengiring ke kiri, ia turut membantu buah pinggang menjalankan aktiviti perkumuhan dengan baik lalu mengurangkan masalah pembengkakan di bahagian kaki, pergelangan kaki dan tangan.  


Ibu juga boleh menukar posisi tidur ke sebelah kanan.


Tips untuk mudah tidur bagi ibu yang hamil :

  • Membersihkan diri : pastikan ibu sudah membersihkan diri tidak kira lah malas atau penat macam mana pun kerana badan mnjadi selesa slps dibersihkan dan mudah utk tidur.
  • Berpakaian yg sesuai : pakailah pakain tidur yg selesa dan longgar especially pada perut. Mengikut pengalaman sendiri mmg sesak nafas kalau tidur pkai baju ketat2 ni.
  • Persekitaran selesa : pastikan tempat tidur bersih.
  • Bantal tambahan yang selesa : Jika kandungan kian meningkat, ibu disarankan untuk mengalas pinggang dan perut dengan bantal yag bersesuai.. Tidak semestinya harus beli bantal mengandung yg mahal.. cukuplah sekadar ianya empuk dan selesa.
  • Minum susu suam : Jika ibu masih sukar utk tidur, amalkan minum susu suam.
  • Perut kenyang : haaaa ini penting ye... pastikan perut ibu kenyang sebelum tidur.. Jika tidak yakinilah si manja yg di dalam akan mengganggu tidur anda.
  • Kosongkan fikiran : Jgn dipikirkan lagi masalah di tempat kerja or sebagainya.. Pikirkan detik2 indah anda akan bersama si manja x lama lagi.. Jika anda sudah di lewat kehamilan.. Gosok2 kan perut anda dan pujuk bayi cepat keluar :).. "Syg... nnt bila dh ready utk keluar jgn tagguh2 tau.. ibu n ayah xsabar nk jumpa syg..".. Kelihatan mcm xlogiik tp sy prcy ramai yg amalkan.. Betul x? Heeeee

JIKA ANDA MENCARI SUPPLEMENTS KETIKA MENGANDUNG/MENYUSUKAN ANAK/BERPANTANG, MEMERLUKAN BANTUAN KONSALTANSI, BOLEH HUBUNGI SAYA :

www.facebook.com/LifeInHealthySecret | whatsapp/we chat/call/sms 013-2064350

HARGAI KURNIAAN ALLAH SWT YG SATU :)

Credit to :




No comments:

Post a Comment